Truizmem jest już stwierdzenie, że, aby być krok przed wszystkimi w biznesie, należy stale poszukiwać rozwiązań decydujących o technicznej i produktowej przewadze. Zazwyczaj firmy realizują ten postulat, ściśle współpracując ze światem nauki i biznesu. Niektóre z nich inwestują i wspierają badania nad rozwiązaniami od samego początku. W przemyśle chemicznym działają tak np. Xerox lub Unilever. W innym całkowicie odmiennym podejściu, firmy poszukują zazwyczaj rozwiązań o wysokim poziomie dojrzałości. Następnie podejmują współpracę z wybranymi właścicielami innowacji, które są bliskie etapu komercjalizacji.

 Technology scouting – wielość rozwiązań

Wyszukanie, a następnie wybór odpowiedniego partnera technologicznego stanowi nie lada wyzwanie. W niektórych firmach tzw. technology scoutingiem i sourcingiem zajmują się dedykowane zespoły. Praktyka ta jest jednak niezwykle rzadka. Głównym powodem jest techniczna przewaga firm doradczych niepowiązanych kapitałowo z żadnym graczem biznesowym. Ich neutralna pozycja umożliwia bezpośrednie relacje z wieloma podmiotami oraz identyfikację nowych rozwiązań w szerokim spektrum branż. Szerokie doświadczenie jest kluczowe biorąc pod uwagę fakt, że wiele innowacji bywa kopiowanych do różnych sektorów (tzw. technology diffusion).

Technology scounting – wszechstronny zespół

Kolejnym powodem jest konieczność stworzenia interdyscyplinarnego i doświadczonego zespołu praktyków. Posiadanie takiego zespołu ze względu na ograniczoną skalę działalności bardzo często nie ma uzasadnienia biznesowego. Zespół zajmujący się analizą i pozyskiwaniem nowych rozwiązań technologicznych ze swej natury ma ciągły i stały kontakt z nowymi i istotnymi osiągnięciami technicznymi. Dlatego też potrafi odpowiednio szybko dostrzec i wykorzystać najatrakcyjniejsze z nich. Często kluczowym w tym przypadku jest czas – konkurencja też nie śpi i poszukuje ciekawych rozwiązań. Istotna w tej kwestii jest umiejętność dokonania szybkiej i prawidłowej oceny potencjału rynkowego rozwijanej technologii.

Technology scouting – trendy rynkowe

W praktyce technology scouting dostarcza również informacji o trendach R&D oraz pozwala przewidzieć kształt oraz przyszłą ofertę rynku. W obszarach, które podlegają ostrej konkurencji, utrzymanie kompetencyjnej pozycji wymaga zagwarantowania sobie dostępu do atrakcyjnych rozwiązań technologicznych kluczowych dla utrzymania przewagi produktowej lub procesowej.

Technology scouting w praktyce

Jednym z przykładów potwierdzających tą tezę jest przypadek firmy Domowa Chemia z sektora chemii gospodarstwa domowego. Firma poszukiwała innowacyjnych rozwiązań z obszaru „smart materials”, które mogłyby zwiększyć funkcjonalność ich produktów i uczynić je jeszcze bardziej atrakcyjnymi w oczach klientów. Smart materials to materiały, które zmieniają swoje własności np. kolor, objętość, własności powierzchniowe, itd. na skutek bodźców zewnętrznych (światła, temperatury, nacisku, itp.).  Firma chcąc dotrzymać kroku zaawansowanej w badaniach konkurencji, postanowiła poszukać potencjalnych źródeł innowacji lub też inspiracji dla rozwoju swoich produktów. Ciekawym rozwiązaniem w tym zakresie były tzw. Janus particles – cząstki, posiadające z dwóch swoich różnych stron różne własności powierzchniowe. Jedne z pierwszych badań w tym zakresie zrealizował Unilever w 2003 roku. Nazwa tych cząstek nawiązuje do greckiego boga Janusa, który był wyobrażany jako postać z dwoma różnymi twarzami skierowanymi w przeciwne strony. Tego typu cząstki znalazły zastosowanie m.in. w szamponach jako element ich składu nadający włosom puszysty charakter.

Innym zidentyfikowanym rozwiązaniem były odpowiednio usieciowane i zaprojektowane systemy polimerów, które budowały element porowaty membrany w pieluszkach dla dzieci. Opracowany system posiadał własność zwiększania objętości (tzw. swelling), lub jej spadku w zależności od temperatury i/lub pH otoczenia, w jakim się znajdował. W pieluszkach systemy te były odpowiedzialne za umożliwienie wchłaniania ciepłych płynów w głąb pieluszki, a następnie zamykania jej porów przy spadku temperatury. W rezultacie sama pieluszka i zawarte w niej superabsorbenty działała tak, aby skóra dziecka była zawsze sucha.

technology-scouting

Podsumowanie

Analiza, przeprowadzona na potrzeby Domowej Chemii, umożliwiła rozpoznanie wielu kluczowych i interesujących trendów rozwoju technologii „smart materials”. Firma uzyskała informacje o nowych wciąż badanych rozwiązaniach, czynnikach decydujących o rozwoju poszczególnych aplikacji w tym obszarze oraz ich potencjale i barierach komercjalizacji. Ponadto, na potrzeby Domowej Chemii dokonano tzw. matchmakingu interesujących rozwiązań z oceną możliwości ich aplikacji w jej portfolio produktowym. Dzięki współpracy firma uzyskała rekomendację źródeł pozyskania technologii oraz wsparcie w kontakcie i negocjacjach z ich posiadaczami. Rezultatem tych działań jest szeroka gama produktów o niespotykanych wcześniej własnościach tj. szampony i odżywki umożliwiające łatwe rozczesywanie włosów oraz optyczne zwiększenie ich objętości, inteligentne pieluszki chroniące skórę dziecka przed odparzeniami oraz wiele innych rozwiązań podnoszących komfort życia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *